.

Interviu cu Pompiliu TRIPA (foto), Președinte Atlas Telecom și Adrian BOCA, Director executiv Atlas Telecom

Atlas Telecom este copilul teribil al comunicațiilor românești. Din mai multe motive: nu este din București, dar nu este nici provincial, chiar dacă are sediul central la Oradea; nu este o companie regională, ci vrea să se dezvolte la nivel național, în marile orașe; nu este nici național, pentru că are deja o rețea internațională, sediul companiei mamă fiind la Miami. Iată tot atâtea motive să-i intervievăm pe managerii echipei Atlas Telecom.

C@M: Care este viziunea Atlas Telecom, o companie ce și-a demarat activitatea din provincie către București?
Adrian Boca: Atlas Telecom face parte dintr-un grup general, cu 64 de puncte de lucru în diverse țări și nu este o companie regională. Atlas Telecom și-a făcut intrarea în România în anul 2000. Întâmplarea face ca primul pas făcut în România să fie preluarea unei companii, mai precis crearea unui joint venture cu o companie din Oradea, astfel încât s-a creat un grup în care Atlas Telecom Group este acționar principal, iar dl. Pompiliu Tripa este acționarul din partea română. Sediul principal este în Oradea, pentru că de acolo era acționarul principal, iar sediul internațional este în Miami, SUA. Am fost prezenți tot din anul 2000 și în București, așadar putem spune că am pornit din cele două capete ale țării, iar în prezent ne dezvoltăm și în orașe precum Brașov, Constanța, Craiova, Ploiești, de fapt în toată țara.

C@M: Atlas Telecom oferă o alternativă la oferta Romtelecom. Care este evoluția companiei dvs. în materie de abonați, extindere și tarife?
Adrian Boca: La ora actuală avem sedii funcționabile, nu doar clienți, în 4 orașe din România '“ Oradea, București, Timișoara, Arad, urmând să ne extindem foarte rapid în Satu Mare, Cluj, Brașov, Târgu Mureș. Principalul serviciu pe care îl oferă Atlas Telecom este telefonia DECT. În momentul de față, acesta funcționează numai în Oradea și în unele zone adiacente. Noi avem clienți care vorbesc de la domiciliu, chiar dacă sunt abonați la alt operator, prin Atlas Telecom Internațional, interurban sau către rețele de telefonie mobilă, în toată țara, în special în segmentul de companii. În prezent, un număr de circa 2.200 de companii folosesc rețeaua Atlas Telecom, din toată țara, pentru că acest serviciu nu este limitat regional. Serviciul se adresează și utilizatorilor rezidențiali, dar în momentul în care noi am deschis aceste aplicații, în momentul liberalizării pieței telecom, la 1 ianuarie 2003, am atacat cu mai mare forță orașele București și Oradea unde aveam echipe de vânzări specializate și instruite. Avem, oricum clienți în toată țara. Serviciul DECT urcă puternic în planurile de marketing ale Atlas Telecom și am ajuns într-un timp foarte scurt să avem un număr de 10.000 de abonați, care au ales serviciile noastre în detrimentul celor oferite de Romtelecom. Sunt abonați care au renunțat la sistemul clasic de telefonie al Romtelecom, dar sunt și clienți care nu au avut până acum un telefon, fie pentru că nu și-au permis financiar, fie pentru că zona în care locuiau nu avea acoperire.

C@M: Care sunt rațiunile pentru care un abonat Romtelecom s-ar putea transfera către Atlas Telecom?
Adrian Boca:
Atlas Telecom are un sistem de telefonie care seamănă destul de mult cu cel de telefonie mobilă prin diversitatea serviciilor, ofertelor și a pachetelor, a flexibilității, dar este alături de telefonia fixă prin tarife. Avem aproape toată gama de servicii pe care le au rețelele de telefonie mobilă, inclusiv mobilitate în anumite cazuri, deși în momentul de față nu promovăm acest avantaj; în schimb, tarifele sunt foarte mici, mult reduse față de cele ale operatorului tradițional. La toate acestea se adaugă servicii cu valoare adăugată, taxare la secundă, un mod unic de conectare la punctul de vânzare care poate fi promovat ca un unicat la nivelul tuturor operatorilor din țară. Practic, la punctele noastre de vânzare clienții trebuie să vină doar cu actele necesare conectării, iar conform sloganului nostru, clientul e 'conectat în 60 de secunde'.

C@M: Când și cum veți atinge primul 'milion' de abonați?
Adrian Boca:
Atlas Telecom se află într-o perioadă de plină expansiune. Va exista o creștere exponențială a numărului de abonați pentru că suntem o companie cu prezență geografică. Pe măsură ce ne extindem într-un nou oraș, piața căreia ne adresăm crește exponențial. Dacă cei mai mulți dintre operatori au implementat rețeaua la nivelul întregii țări, noi acționăm local. Suntem, așadar, un operator regional pentru că produsul nostru funcționează cu limite de acoperire la un oraș.

C@M: Serviciul Atlas Telecom e disponibil și în București?
Adrian Boca:
Sperăm că va deveni disponibil chiar mai devreme de sfârșitul anului, în funcție de specificul fiecărui cartier în parte. Suntem deja în curs de implementare a rețelei în București, probabil destul de curând vom începe să avem diverse zone acoperite, dar până vom acoperi întregul oraș va dura ceva timp. Oradea este acoperită în proporție de 100%, și sunt acoperite, de asemenea, și diverse zone suburbane și unele zone rurale de lângă Oradea, precum Sântion și Borș. Deși unele zone nu au intrat în planul nostru inițial, am primit numeroase cereri de la primării, subprefecți și persoane fizice și va trebui să le onorăm și pe acestea.

C@M: Cum vă diferențiați de ceilalți operatori de pe piață, unii dintre aceștia de calibru foarte mare?
Adrian Boca:
În primul rând aș menționa faptul că soluția noastră DECT este un produs propriu, creat intern de către inginerii noștri, iar 'îmbrăcămintea' care se dă unui astfel de produs deosebit vine de la sine. DECT-ul reprezintă un standard, iar noi respectăm acest standard. Vorbind despre diferența telefonului nostru DECT și cel pe care îl au utilizatorii la domiciliu, trebuie spus că cel de acasă are o stație de bază și un receptor. Noi oferim doar receptorul, fie că este mobil sau o soluție fixă, stația de bază fiind antena de afară, de pe stâlp sau de pe clădire, fiind o celulă radio. De aceea, semănăm puțin cu operatorii mobili și oferim o soluție de mobilitate. Aceasta este diferența la nivelul produsului. La nivel de comunicare, mesajul nostru e extrem de relevant - toți abonații se recunosc după faptul că 'au vorbit între ei până li s-au înroșit urechile', după cum spune un alt slogan al nostru.

C@M: Proiectul DECT funcționează și în altă țară în care operează Atlas Telecom?
Adrian Boca:
Atlas Telecom este un operator fix care are licență de telefonie fixă. Rețeaua noastră DECT este interconectată internațional, deci avem tarife foarte scăzute și pentru internațional. Dar serviciile gratuite sunt furnizate pentru convorbirile locale, deci aici intervine atractivitatea soluției noastre. Mulți clienți vin la noi, în primul rând pentru a cere soluții de telefonie internațională și abia apoi se abonează la produsul DECT pentru apeluri internaționale.  Aceasta este o soluție completă de telefonie, pentru că se vorbește și în rețea, cu facilități speciale, dar se poate vorbi și în oricare altă rețea.
De fapt, rețeaua mondială Atlas este una care nu are alți dezvoltatori DECT. Aceasta este prima dezvoltare a grupului nostru în direcția DECT. Atlas are multe tipuri de servicii, dar este, în general, un carrier internațional de voce. În India, totuși, a devenit operator de ADSL. Următorul oraș vizat de dezvoltarea noastră este Timișoara, chiar în fieful companiei Alcatel.

Abonații Atlas Telecom din România și Ungaria vor putea vorbi gratis

C@M: În ce fel este conectată compania din România la cea din Ungaria care vă asigură serviciile de rețea?
Pompiliu Tripa:
După cum știți, Atlas Telecom este o companie internațională interconectată cu peste 100 de operatori din lume, dar referitor la Ungaria, care este foarte aproape de Oradea, legătura între cele două companii este foarte strânsă, mai ales că în țara vecină avem un suport din partea firmei foste monopoliste, Matav, operatorul dominant de piață. Dezvoltarea din Ungaria merge în tandem cu cea din România pentru că aici un număr mare de persoane vorbește limba maghiară și sunt mulți cei care lucrează în Ungaria și au nevoie să comunice. Eu am susținut întotdeauna că telecomunicațiile nu trebuie să se oprească la graniță, ceea ce înseamnă că abonații noștri din România și Ungaria vor putea să vorbească între ei, cu un abonament, așa cum se vorbește astăzi gratis în rețea.

C@M: Când preconizați că veți depăși numărul de abonați Romtelecom?
Pompiliu Tripa:
Aceasta este o întrebare foarte grea și de fapt nu se înscrie în planurile noastre, pentru că nu ne-am propus așa ceva. Într-o țară cu populația României, un operator de telefonie fixă nu poate avea mai mult de 10 milioane de abonați.

C@M: Care sunt strategiile Atlas Telecom de dezvoltare în 2005?
Pompiliu Tripa:
În 2005 ne vom concentra foarte mult pe partea de vest a țării, pe orașele Timișoara, Arad, Cluj, Satu Mare, dar și Sibiu și București. În prima parte a acestui an, până în luna mai, vom definitiva lucrările în Satu Mare, Arad și Cluj. Tehnologia noastră ne permite să ne extindem în jurul orașelor principale și în toate comunele limitrofe ale acestor zone. Dezvoltarea noastră este extrem de rapidă și pentru a avea un punct de referință, vă pot spune că într-o singură zi putem acoperi o comună cu o mie de case.
În acest caz putem începe lucrările dis-de-dimineață și până seara avem conectată toată comuna, cu tehnologia noastră. E greu, totuși, să vă spun dacă până la sfârșitul acestui an vom reuși să definitivăm și Bucureștiul, totul depinzând de obstacolele pe care le vom întâmpina, din punctul de vedere al autorizațiilor de construcție. Acestea se obțin extrem de greu și necesită mari pierderi de timp, din cauza unei administrații excesiv de birocratice.
M-am confruntat, până acum, cu două ipostaze în România. Am trăit bucuria să văd câțiva primari care au venit la noi cu liste de semnături pentru a le cabla satele și comunele, dar am trăit și experiențe neplăcute în care oamenii noștri au fost refuzați, în mai multe rânduri, la audiențele unor primari. Trecând la planul general al tendințelor în noile tehnologii, de reținut este că în următorii doi ani, domeniul telecom va conduce iarăși industriile, după o scurtă cădere datorată companiilor dotcom.

C@M: Care sunt avantajele soluției DECT oferită de Atlas Telecom?
Adrian Boca:
Atlas oferă abonamente între 2-16 euro, toate având minute incluse pentru convorbiri în rețea și chiar minute gratuite incluse pentru RomTelecom, urmând a se plăti suplimentar pentru convorbiri în rețea sau către alte rețele. Cel mai important este faptul că avem cel mai mic tarif din România pentru convorbirile în rețea, raportat la costurile noastre, dar și la tarifele aplicate de ceilalți operatori. Ne-am dorit să avem un serviciu accesibil, bazându-ne pe costurile pe care le avem și pe modul în care exploatăm această rețea, chiar dacă nu ne-am propus neapărat obiectivul de a fi cei mai ieftini de pe piață. N-am lăsat la o parte nici calitatea, din studiile noastre de calitate reieșind că apelurile se aud mai bine chiar decât la Romtelecom, rețeaua fiind proiectată cu foarte mare atenție. Aceasta a fost mult testată, să nu uităm că am trecut prin trei ani de testări înainte de a ieși pe piață la această calitate. Noi subvenționăm integral un terminal DECT, un modul DECT care se introduce în priză la domiciliul utilizatorului, indicând și nivelul de semnal. Se poate muta în orice priză electrică din domiciliul utilizatorului, dacă semnalul nu este bun, la care se conectează orice telefon analogic. Noi oferim și un telefon Siemens în acest pachet. Pe scurt, este vorba despre receptorul DECT care comunică cu rețeaua și un telefon analogic Siemens. Așadar, o soluție completă: și conectare și terminal.

C@M: Cum se va poziționa compania Atlas Telecom în 2005, anul unei competiții acerbe, anunțată deja de toți jucătorii din industria telecom?
Adrian Boca:
Vă invităm să faceți primul apel DECT în cel puțin alte șase orașe, până la sfârșitul acestui an!