.

Noul serviciu de reclamă video cu plata per click destabilizează supremația televiziunii în publicitatea video și pe a Yahoo în publicitatea rich media.

Google a lansat pe 23 mai un serviciu ce permite site-urilor web să ruleze reclame video și care declanșează efectiv competiția între gigantul căutărilor web și televiziune pentru cea mai mare felie din bugetele de publicitate ale companiilor, anticipează oficialii Google, citați de Dow Jones. Google urmărește să adapteze modelul de plată-per-click pe care l-a elaborat pentru reclamele text și să îl aplice la video. Reclamele video sunt o piață nouă, dominată deocamdată de așa-numite reclame 'rich media' ce apar automat pe pagină și tind să obstrucționeze navigarea, cu riscul de a irita și a distrage atenția utilizatorilor, reducând dorința publicitarilor de a cheltui bani pe acest medium.
Reclamele video ale Google, în schimb, vor apărea pe paginile Web inițial ca imagini statice, iar consumatorii vor trebui să selecteze un buton play pentru a rula filmul, ce va avea de regulă până în 2 minute și va putea fi oprit în orice moment. Google spune că astfel se asigură că reclamele nu vor fi intruzive pentru utilizatori și că vor furniza o audiență relevantă pentru publicitari.
Reclamele video click-to-play diferă ca abordare de publicitatea TV prin faptul că Google promite să măsoare durata medie petrecută de utilizatori pe o anumită reclamă înainte de a se muta pe altă pagină web. Aceasta ajută publicitarii prin faptul că vor ști cât își implică utilizatorii, țintirea audienței fiind mai precisă decât la reclamele TV tradiționale, spun analiștii de la Sterling Market Intelligence citați de Reuters. Google va promova serviciul și ca modalitate pentru publicitari de a testa întâi pe Web reclamele create pentru TV pentru a alege, de exemplu, cea mai bună reclamă pentru campaniile TV.

Google va găzdui reclamele video pe serverele proprii
Reclamele video vor rula în rețeaua de site-uri participante în programul AdSense al Google și vor concura în aceleași licitații online ca și reclamele non-video pentru spațiul de pe paginile Web cu conținut sau audiență demografică relevantă. Rețeaua AdSense a Google generează aproape jumătate din veniturile Google, restul veniturilor provenind de la site-urile proprii ale Google, conform Reuters.
Noile reclame video 'click-to-play'  completează gama existentă de reclame sub formă de text, imagine statică, banner și animație flash ce rulează pe site-urile ce folosesc Google pentru furnizarea publicității. Pentru a face ușoară folosirea noului format de către publicitari, Google va găzdui reclamele video pe serverele lui în loc să îi oblige să încheie contracte cu terți furnizori, cum se practică de obicei. Sistemul online cu autoservire al Google va face din plasarea unei reclame un exercițiu simplu de 5 minute, în contrast cu procesul cronofag de negociere dominant la ora actuală. Piața publicității Internet din SUA a crescut anul trecut cu 30%, la 12,5 mld. USD, conform cifrelor Internet Advertising Bureau din SUA. Cifra reprezintă deocamdată doar 5% din cheltuielile pe toate media, incluzând presa scrisă, radio și TV. Cheltuielile pe publicitatea pe cablu TV s-au ridicat, de exemplu, la 18,9 mld. USD în SUA în 2005. Cu toate acestea, analiștii estimează că în prezent marii publicitari din domeniile auto, financiar, de divertisment și de bunuri de larg consum cheltuie online între 10% și 20% din bugetele de publicitate. Acești publicitari cu mărci recunoscute tind să favorizeze o grafică mai bogată și elementele video în reclamele lor, spun analiștii. Această parte a pieței a fost dominată până acum de Yahoo Inc., iar competiția iscată de Google va duce la o răspândire a publicității video. Yahoo a anunțat deja că viitoarea sa platformă de vânzare de publicitate bazată pe căutarea de cuvinte cheie, ce va fi lansată în trimestrul 3 din 2006, va permite adăugarea de grafică și video.

CPM sub 10 USD la reclamele video
Google preconizează că serviciul său va determina o scădere semnificativă a prețurilor la reclamele video. CPM, sau costul per mia de afișări, care este măsura standard de tarifare a reclamelor 'de brand' bazate pe imagini, ar putea scădea de la nivelul actual de 50-100 USD la sub 10 USD, declară Google. Aceasta va permite și publicitarilor de dimensiuni mai mici să aspire la publicitatea video. Folosind sistemul Google, publicitarii vor putea opta între plata pe bază de CPM sau plata-per-click, schema standard pentru reclamele text bazate pe cuvinte cheie. În modelul CPM, publicitarii vor plăti pentru vizualizarea reclamei ca imagine statică. Publicitarii care plătesc pentru click-uri vor fi taxați când utilizatorii dau click să meargă pe site-ul lor, nu când dau click să vadă reclama video. Publicitarii nu vor putea adăuga video la reclamele afișate pe motorul de căutare Google. Google preferă să păstreze acele reclame ca simplu text deoarece utilizatorii motorului de căutare, când caută activ ceva, tind să fie ceva mai departe în procesul de cumpărare online, iar Google vrea să se asigure că reclama îi ajută să finalizeze tranzacția. Google este primul motor de căutare din SUA, cu o cotă de 43,1% din căutările pe Internetul american din aprilie, urmat de Yahoo cu 28%, Microsoft cu 12,9% și un motor mai nou, MySpace.com cu 0,6% din piață, conform unui clasament comScoreNetworks preluat de Dow Jones.