.

Mira Telecom a deschis în 2008 un birou de consultanță în Austria. "Am încercat să diversificăm activitatea și, datorită experienței pe care am acumulat-o în zona de business din România, dorim să convingem companiile austriece și poate chiar și cele germane din sudul Germaniei să vină să investească în România deoarece ușor-ușor mediul de business de aici se așază și devine realmente competitiv. Acesta este motivul pentru care am deschis un birou în Austria, care nu înseamnă o relocare a activității Mira Telecom", a declarat Stelian ILIE, Președinte Mira Telecom, la Dezbaterile COMUNIC@ȚII Mobile, pe 19 noiembrie 2008.

"În domeniul infrastructurilor telecom se vorbește și se va vorbi despre integrare de servicii. Noi reprezentăm practic o parte din întregul proces de punere în funcțiune a rețelelor de telecomunicații. Jobul nostru este de instalare a echipamentelor și commissioning-ul acestora și, bineînțeles, activitatea de administrare pe un anumit segment de competențe. Este adevărat, suntem mai puțin vizibili în piață către utilizatorii finali, pentru că noi avem o relație directă în primul rând cu furnizorii de echipamente telecom - Alcatel-Lucent, NEC, acum începem o colaborare, sper cât de curând, cu Ericsson - și evident cu operatorii de telefonie mobilă.

Mira Telecom este o companie înființată la sfârșitul anului 1998, deci anul acesta am sărbătorit 10 ani de activitate. La început activitatea a fost axată pe distribuție de echipamente de telecomunicații. Piața era destul de nedezvoltată. Practic mutam niște cutii negre. Știm că în perioada 1998-2000 începuse deja o recesiune în zona telecom. A trebuit să ne reorientăm spre zona de servicii și în 2002 am avut șansa să intrăm într-o colaborare cu Connex la vremea aceea, actualmente Vodafone, și practic de aici aș putea spune că a început istoria. Relația cu Connex ne-a determinat să ne schimbăm modul de a vedea lucrurile în piața de servicii și de integrare în zona de telecom. Pentru că trebuie să recunoaștem că, până la venirea telefoniei mobile în România, firmele românești nu au avut experiență în dezvoltarea și implementarea de rețele de telecomunicații. Aceste companii au venit cu un know-how și un management specific și treptat aceste competențe au fost transferate către firmele românești. Acestea au intrat în contact cu companiile multinaționale și au început ușor-ușor să înțeleagă filosofia și mediul de business occidental, iar cine a acordat atenție acestui lucru și a investit, se află în continuare pe piață, cum este și cazul companiei Mira Telecom.

În 10 ani de existență am avut o creștere exponențială atât a cifrei de afaceri, cât și a personalului. Anul trecut am atins o cifră de afaceri de aproape 11 mil. euro. O precizare: nu este o cifră de afaceri provenind exclusiv din telecom, aici telecomul reprezintă în jur de 45-50%.

În momentul de față sediul central este în București și avem 4 filiale în țară, la Craiova, Cluj, Brașov și Bacău. Ideea acestui sistem de lucru a fost de a fi capabili să oferim serviciile de integrare și de mentenanță pentru partenerii noștri în timp real și la niște costuri cât de cât ținute sub control. Avem 170 de angajați, din care cca. 35-40% au studii superioare. În 2002 am deschis o nouă linie de business pe zona de securitate, care are conexiuni directe cu activitatea de telecom. Suntem implicați în proiecte de control acces, supraveghere video și puțin și în proiecte mai speciale de control antitero pentru zona aeroportuară.

De asemenea, datorită faptului că am realizat, ca și Alvarion, că există un potențial extraordinar al specialiștilor și al inginerilor români, acum un an jumătate am luat decizia să deschidem și un mic departament de cercetare-dezvoltare pentru echipamente de securitate care sper ca într-un timp relativ scurt să dea roade. E adevărat că vine o perioadă de criză, dar, după părerea mea, cele mai bune lucruri se fac pe timp de criză. Deocamdată facem mai mult integrare: aducem mai multe componente, facem un software și le punem împreună să lucreze.

Nu este ușor, este destul de dificil să găsești specialiști. Este și mai greu să poți să ții inginerii - electroniști, absolvenți de diferite facultăți. În momentul de față există un larg fenomen de reconversie profesională: un inginer de la mecanică poate să lucreze în zona de telecom sau în software fără nici o problemă. Însă îi crești, îi formezi și există riscul extraordinar de mare ca ei să părăsească compania. La noi nu am avut o fluctuație foarte mare de personal și cel puțin am reușit să conving oamenii de bază să rămână în companie. Din păcate legislația românească are destul de multe lacune, ceea ce lovește foarte tare în companiile românești. Foarte mulți specialiști pregătiți aici pleacă. Evident, au tot dreptul, sunt plătiți mult mai bine în străinătate, dar produc valori care, de fapt, se întorc pe piața românească și sunt cumpărate tot de către noi.

Cum am reușit să păstrez oamenii buni? Ține foarte mult de persoanele care sunt implicate, dacă managementul companiei respective este orientat către un parteneriat real. Pentru că nu poți să realizezi un sistem sau să pui în funcțiune o rețea de date și voce dacă echipamentele nu sunt bine instalate în rețeaua respectivă. Și atunci există un feedback foarte clar: dacă rețeaua respectivă are probleme, înseamnă că sunt probleme în sistem, mă refer la partea de instalare. Și atunci evident că și operatorii, și furnizorii mari de echipamente au tot interesul să susțină aceste companii pentru a se dezvolta, în sensul de a crește calitatea serviciilor pe care le oferă."


Dezbaterile COMUNICAȚII Mobile 2008:
Industria românească IT&C între crize și reglementări