.

Compania Veridian Systems, primul operator mobil virtual de tip MVNE (Mobile Virtual Network Enabler) din România, a finalizat platforma dedicată lansării primilor operatori mobili virtuali (MVNO – Mobile Virtual Network Operator) din România. Èšara noastră este ultimul stat din UE care nu deține astfel de operatori, din cauza prețurilor prea reduse ale tarifelor serviciilor telecom și a competiției acerbe din industrie. Platforma Veridian integrează și soluțiile software utilizate pentru găzduirea acesteia de către un operator mobil tradițional, platforma MVNE fiind gata să găzduiască primii operatori mobili virtuali locali. Potențiali clienți: marii jucători din retail, companiile cu mare capilaritate națională, cluburile sportive cu zeci de mii de fani etc. Primul MVNO din România este estimat să se lanseze în toamna acestui an, conform oficialilor companiei. Momentan, numai unul dintre marii operatori mobili poate implementa serviciile Platformei Veridian, deținând ulterior un avantaj competitiv față de ceilalți prin serviciile operatorului MVNO generate în piață.

În 3-4 ani operatorii MVNO pot avea 1-2 milioane de clienți

În acest moment, platforma tehnologică a Veridian Systems este gata să fie utilizată de orice companie care vrea să intre în business-ul de telefonie mobilă, a anunțat Marian Velicu, care vorbește acum în calitate de antreprenor, după ce 15 ani a fost unul dintre oficialii Vodafone, inițiind serviciile de comunicații mobile în România. Operatorii MVNO de la noi ar putea ajunge la circa 1-2 milioane de clienți într-un interval de 3-4 ani, estimează Marian Velicu, directorul general al companiei Verdian Systems - primul jucător ce oferă o platformă MVNE în România. Èšara noastră este un caz atipic față de restul continentului, unde funcționează peste 50% din toți operatorii MVNO din lume. Competiția, dar deopotrivă și buna colaborare dintre operatorii mobili din România, plus o legislație care nu a încurajat până de curând apariția MVNO, au făcut ca România să rămână ultima țară europeană fără MVNO. Există, ca întotdeauna și o excepție, compania RCS&RDS oferă servicii de telefonie mobilă de tip MVNO dar nu în România, ci în Spania și Italia, către comunitatea românilor care muncesc în aceste două țări.

Apariția MVNO presupune educarea pieței

Din punct de vedere tehnic și strategic, platforma Veridian funcționează ca un mijlocitor care oferă atât soluțiile tehnice, dar și consiliază asupra modelului de business necesar firmelor care-și propun să lanseze un MVNO în colaborare cu companiile telecom ce furnizează servicii de comunicații mobile. Calculele Veridian sunt simple și par bazate pe realitatea cifrică: "piața potențială este ridicată, suntem singura piață cu 19 milioane de cetățeni din regiune. Cu o piață de 25-27 de milioane de cartele SIM, vom putea avea o penetrare de 5-6% a operatorilor mobili virtuali", susține Marian Velicu într-o întâlnire cu presa. Referindu-se la potențiala piață MVNO în următoare perioadă, oficialul Veridian a mai adăugat: "Putem avea 1-2 milioane de utilizatori care vor putea fi identificați ca utilizatori ai unui MVNO. Ceea ce pot să spun cu siguranță este că vorbim de un proces destul de lung de educare a pieței, pentru că este ceva cu totul și cu totul inedit, și tot ce este nou înseamnă extrem de multă reticență și poate dura destul de mult să convingi un mare jucător să intre pe această piață. Ciclul de convingere este de minim un an de zile, deci eu cred că putem ajunge la o asemenea rată de penetrare și la un asemenea număr de clienți în 3-4 ani".

Care sunt etapele de lansare a unui MVNO?

Etapele pentru lansarea efectivă a unui MVNO sunt următoarele: în primă fază, platforma Veridian trebuie să încheie un contract cu unul dintre jucătorii mari de pe piață (Orange, Vodafone, Cosmote sau alți operatori deținători de licență de comunicații mobile) care pot să găzduiască platforma, apoi trebuie să existe un client interesat să facă pasul către lansarea unui MVNO (cel mai probabil un retailer, posibil din industria alimentară, anticipează Marian Velicu). Finalmente, dacă se stabilește modelul de business al MVNO-ului, detaliile tehnice și intrarea în piață rămân elemente gestionabile într-un interval de 2-3 luni. În acest moment, oficialii Veridian nu pot să aleagă operatorul de comunicații mobile la care să conecteze platforma lor deoarece nici unul dintre operatorii locali nu au comunicat încă vreo ofertă comercială aplicabilă afacerilor cu operatorii MVNO. "Avem discuții cu toți operatorii și negociem condițiile comerciale. Este un ritm destul de lent al discuțiilor (…) acum nici un operator nu are pe masă o ofertă comercială pentru un MVNO", declară Velicu, însă este optimist că acest lucru se va întâmpla destul de curând. În alte țări europene, unde operatorii MNO nu au vrut să se deschidă cu oferte comerciale către operatorii MVNO, autoritatea de reglementare a intervenit, ajutată fiind chiar de către autoritățile europene în domeniu. Sperăm să nu fie cazul și în România să ajungem la o intervenție a autorităților europene.

Care este rolul MVNE în apariția MVNO?

Platforma Veridian asigură operatorilor mobili virtuali (MVNO) toate funcționalitățile necesare pentru ca aceștia să își creeze propriile produse și servicii de comunicații mobile, sub brand propriu, precum și planurile tarifare pentru utilizatorii de tip prepaid. Pe baza acestor funcționalități, operatorii mobili virtuali își vor putea defini strategia de vânzare și de distribuție, vor avea informații complete despre publicul țintă și segmentele de piață vizate, pe baza cărora vor dezvolta campanii eficiente de marketing, de achiziție și de loializare. În plus, toate procesele ce țin de facturare, plăți, management al clienților și al partenerilor vor fi gestionate cu ușurință și urmărite în timp real. „Veridian Systems își propune să devină principalul furnizor de servicii complete pentru toate companiile care doresc să aibă propriul operator virtual mobil, prin intermediul unui MVNE. Avem o soluție la cheie, ușor de implementat indiferent de domeniul de activitate al MVNO-ului. Soluția tehnică este întregită de servicii complementare, precum consultanță pre și post lansare și servicii de suport permanent. Este prima soluție MVNE din România și credem că vom contribui în mod semnificativ la dezvoltarea pieței locale a operatorilor mobili virtuali", susține Marian Velicu, directorul general de la Veridian Systems. În Europa, Australia și America de Nord au fost înregistrate creșteri uriașe ale segmentului MVNO, cu peste 750 de MVNO-uri active în întreaga lume. Conform GSM Association (GSMA), în 2011 în Europa de Vest erau active 446 de MVNO-uri, 96 în Regiunea Asia Pacific, 76 în Statele Unite și 50 în Europa de Est. În ceea ce privește numărul abonaților la diferite tipuri de MVNO-uri, compania Informa Telecoms & Media estimează creșteri anuale semnificative. Astfel, dacă în prezent există aproximativ 140 milioane de utilizatori, numărul acestora ar putea depăși 311 milioane, până la sfârșitul anului 2017.

Ce oferă concret o platformă MVNE?

Platforma Veridian este modulară, flexibilă și permite o lansare rapidă a serviciilor pe piață. Aceasta are o arhitectură redundantă, performantă și tolerantă la erori și poate fi integrată ușor, pe bază de interfețe standard, cu orice operator mobil. Platforma funcționează pe două nivele: un sistem de business și o platformă tehnologică. Sistemul de business este utilizat de MVNO pentru implementarea și urmărirea proceselor de activitate, furnizând totodată suportul informațional pentru deciziile de business. Platforma tehnologică este gestionată de Veridian Systems și este utilizată pentru implementarea deciziilor de business la nivel tehnic, asigurând managementul operațional al tuturor proceselor de business. Prin alianța cu un MVNE experimentat, un operator mobil virtual își reduce riscurile legate de intrarea pe piață, precum și resursele financiare, de timp și umane investite în dobândirea know-how-ului specific. De asemenea, prin găzduirea unei platforme de tip MVNE, operatorii mobili tradiționali își optimizează costurile de integrare cu fiecare MVNO în parte.

Platforma Veridian acoperă toate procesele MVNO

În calitate de MVNE (Mobile Virtual Network Enabler), Veridian Systems funcționează ca o interfață între operatorii mobili virtuali (MVNO) și operatorii mobili tradiționali (MNO), facilitând și gestionând relațiile de afaceri dintre aceștia. Platforma Veridian funcționează pe două nivele: un sistem de business și o platformă tehnologică. Sistemul de business este utilizat de operatorul mobil virtual pentru implementarea și urmărirea proceselor de activitate, furnizând totodată suportul informațional pentru deciziile de business.

La nivelul sistemului de business principalele funcționalități asigurate sunt:

- Managementul Clienților (CRM) – gestionarea informațiilor despre utilizatori și a relației cu aceștia

- Managementul partenerilor/ distribuției – definirea rețelei de parteneri și distribuitori, urmărirea vânzărilor, calculul comisioanelor către parteneri

- Gestionarea ofertelor/produselor – definirea pachetelor de servicii oferite

- Gestionarea cartelelor SIM/numerelor – gestionarea cartelelor SIM de la producție la punerea pe piață și dezactivarea acestora; implementarea procesului necesar pentru portabilitatea numerelor

- Portal „Contul meu" – aplicație web prin care utilizatorii își pot gestiona contul personal, personaliza serviciile și urmări istoricul de plăți și de apeluri

- Generarea de rapoarte - platformă intuitivă de raportare privind performanța activității

Platforma tehnologică este gestionată de către Veridian Systems, fiind utilizată și pentru implementarea deciziilor de business la nivel tehnic. Funcționalitățile platformei tehnologice asigură managementul operațional al tuturor proceselor de business:

- Sistem IN / SCP – gestionarea/controlul serviciilor de voce

- Sistem de tarifare în timp real - definirea și calculul tarifelor pentru serviciile utilizate de clienții fiecărui MVNO găzduit de platformă

- OCS (Online Charging System) – sistem de taxare în timp real (cicluri de facturare flexibile pentru clienți persoane fizice și juridice)

- IVR – meniu vocal prin care clienții pot obține informații despre contul propriu și prin care îl pot administra

- Aplicații USSD/SMS – aplicații bazate pe SMS sau mesaje USSD (de tip *100#) folosite de utilizatori pentru obținerea de informații sau pentru administrarea propriului cont

- Managementul cartelelor valorice – definirea și producerea de vouchere valorice (diferite tipuri, valori) pentru încărcarea contului prepaid sau pentru plăți

- Sistem de loializare – aplicație care permite definirea, lansarea, monitorizarea și măsurarea campaniilor promoționale și de loializare

- Gestionarea conturilor – gestionarea conturilor de abonați prepaid

- Sincronizare date utilizatori – nivel de integrare care permite sincronizarea configurațiilor de servicii între operatorul mobil virtual și operatorul gazdă

- Semnalizare – sistemul de semnalizare SS7 și IP necesar integrării cu infrastructura operatorului mobil gazdă pentru gestionarea în timp real a serviciilor de voce, SMS / MMS și Internet mobil.

Fișă de companie: Veridian Systems

Veridian Systems este primul operator mobil virtual de tip MVNE (Mobile Virtual Network Enabler) din România. Compania Veridian Systems susține apariția și dezvoltarea MVNO-urilor pe plan local, România fiind una din puținele țări din Europa care nu are încă astfel de operatori. Veridian Systems a fost înființată în 2012 cu scopul declarat de a construi o platformă tehnologică proprie, care să ofere servicii pentru lansarea de operatori virtuali. Partenerii Veridian Systems sunt companiile Prime Telecom, ce deține propria infrastructură telecom de fibră optică și Computaris, o companie britanică ce furnizează servicii de outsourcing, consultanță și integrare de sisteme, în special pentru MVNO-uri, începând din 2008, pe mai multe continente. Acționarii Veridian Systems sunt Marius Ionescu, acționar la Prime Telecom, și Marian Velicu.

DB Global Technology inaugureaza un hub tehnologic

A Bank Is A Technology Company – Kim Hammonds, COO Deutsche Bank