.

Președintele ține partea organismelor de colectare a drepturilor de autor prin susținerea menținerii sumelor forfetare în radiodifuziune, fapt ce a dus în timp la falimentul mai multor radiouri locale, în cererea de reexaminare a Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 8 / 1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe București, trimisă la 12 ianuarie 2018 către președintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, precizează mediaexpres.ro. În cererea de reexaminare apare argumentația avocaților organismelor de gestiune colectivă a drepturilor de autor, care au susținut până în prezent și au impus în legislație folosirea sumei fofetare în cazul radiourilor locale, fapt care a dus la plata unor sume exorbitante raportate la nivelul veniturilor companiilor din provincie și la închiderea mai multor companii de radio locale. 
 
“Referitor la intervențiile legislative de la art. 1311 alin. (1)-(3), semnalăm că deși aceste soluții legislative se prevalează de transpunerea art. 16 din Directiva 2014/26/UE, în realitate, actul european nu interzice remunerația forfetară, prin impunerea soluției exclusivității unei remunerații procentuale pentru activitatea de radiodifuzare”, se arată în motivația cererii de reexaminare semnată de Klaus Iohannis. 
 
“Pe de altă parte, cu privire la valoarea economică a utilizării drepturilor în cauză, ținând seama de caracteristicile și de sfera de utilizare a operelor și a altor obiecte protejate, precum și cu privire la valoarea economică a serviciului prestat de organismul de gestiune colectivă, actul european stabilește că aceste criterii trebuie avute în vedere, printre altele, iar nu în mod exclusiv așa cum transpare din redactarea alin. (3) al art. 1311. În plus, noua redactare a alin. (2) al art. 1311 coroborat cu eliminarea lit. g) din cuprinsul alin. (1) permite interpretarea potrivit căreia - în cazul activității de radiodifuzare - în lipsa veniturilor utilizatorului, organismele de gestiune colectivă nu vor mai putea solicita remunerații prin raportare la cheltuielile ocazionate de utilizarea operelor în cauză”. 
 
Iohannis mai critică faptul că legea transmisă la promulgare (art. 1235 din Legea nr. 8/1996) definește entitățile de gestiune independente ca fiind persoane juridice cu scop lucrativ, ce funcționează potrivit reglementărilor legale privind societățile și al căror obiect de activitate unic sau principal ori unul dintre obiectele de activitate principale îl reprezintă gestionarea drepturilor de autor sau drepturilor conexe, fapt care contravine prevederilor art. 3 lit. b) din Directiva 2014/26/UE, întrucât permite entităților de gestiune independente să aibă scop lucrativ, iar norma europeană definește entitatea de gestiune independentă ca fiind orice organism care este autorizat prin lege sau prin cesiune, licență sau alt tip de înțelegere contractuală să gestioneze drepturile de autor sau drepturile conexe în numele mai multor titulari de drepturi, în beneficiul colectiv al acelor titulari, având drept scop unic sau principal sau unul dintre principalele scopuri această activitate și care nu este deținut sau controlat, direct sau indirect, total sau parțial, de titularii de drepturi și nu are scop lucrativ.