Asociația Română pentru Coaching (ARC) a prezentat pe 11 noiembrie, în cadrul celei de-a III-a ediții a conferinței anuale de coaching profesionist din România organizate la București, rezultatele studiului „Barometru ARC – Percepția coaching-ului organizațional în România". "Studiul arată că se menține orientarea organizațiilor românesti spre utilizarea coachingului ca remediu, ca mijloc de rezolvare rapidă a problemelor curente. Ne dorim ca oamenii să înțeleagă faptul că, prin coaching, pot îmbunătăți modul de lucru în echipă, utilizarea resurselor interne, planificarea și implementarea proiectelor", precizează Monica Grigoriu (foto), președintele Asociației Române pentru Coaching. "Cu sprijinul unui coach, clienții conștientizează rapid problemele, își stabilesc obiective, planuri, resurse și trec la acțiune. În training, oamenii primesc informații despre noi metode sau abilități, prin coaching pot integra aceste cunoștințe și introduce noi practici în activitatea lor, dacă acesta obiectivul lor".

Din studiu rezulta ca, in 2011, principalele obiective trasate coaching-ului organizational sunt: imbunatatirea performantelor individuale (15%); cresterea productivitatii (15%); motivarea angajaților (12%); remedierea problemelor de performanta (12%).

Cel mai ridicat nivel de incredere în beneficiile coachingului este prezent în companiile multinaționale. Companiile din domeniul comerțului remarcă cel mai pregnant efectul benefic al coachingului asupra performanțelor individuale, a accelerării schimbărilor organizaționale și îmbunătățirii stilului de management. De asemenea, sectorul organizațiilor non-profit a acumulat dovezi consistente referitoare la efectul coachingului asupra performanțelor organizaționale.

Din acest studiu a reiesit ca, in prezent, de coaching beneficiază preponderent nivelurile de varf ale organzatiilor, prin utilizarea coachilor externi. Companiile cu capital privat se bazeaza mult pe serviciile coachilor externi, iar corporatiile multinationale se bazeaza pe coaching-ul realizat de managerii de linie. Din acest punct de vedere, România se află încă în faza incipientă, deoarece coachingul este rezervat preponderent nivelurilor de vârf ale organizațiilor.

În ceea ce privește evaluarea coachingului, aceasta se face cel mai frecvent in mod direct, intre coach si beneficiarul procesului sau prin implicarea managerului de linie in evaluare. Experienta in coaching, validata prin acreditari profesionale respectabile, recunoscute international, este criteriul cel mai utilizat pentru selectionarea coachilor externi. Pentru coachii interni mai conteaza si cunostintele si abilitatile de management si leadership.

"Numărul mic de coachi interni specializați prin cursuri valide, precum si cel al angajaților pregătiți pentru a oferi coaching /mentoring colegial de calitate, arată că ne aflăm încă la un nivel incipient al acestei activități în organizațiile românesti. Cu alte cuvinte, există un potențial ridicat pentru dezvoltarea coaching-ului în România, iar cei care sunt interesați de acest domeniu vor găsi un întotdeauna un partener în Asociația Română pentru Coaching", precizează președintele ARC.

De altfel, studiul aduce semne bune pentru breasla coachilor, principalele tendinte in urmatoarele 18 luni fiind: introducerea de noi activitati de coaching, pe langa cele deja existente si diversificarea activitatilor de coaching.

Studiul a fost realizat in perioada 15 iulie-15 august 2011 de către Valoris Professional Contact Center Service ,prin intervievarea a 228 de persoane (din peste 1100 contactate), reprezentand organizatii din intreaga tara. Acestia au completat un chestionar prin interviu profesional telefonic. Este al doilea an in care se realizeaza acest studiu.

Jumatate din respondenti au provenit din 4 domenii: telecomunicatii si IT, comert si distributie, productie industriala, constructii si amenajarea teritoriului. Institutiile bancare si de asigurari, care sunt cele mai avansate in contractarea de coaching profesionist, nu au fost incluse in esantion pentru a nu distorsiona rezultatele studiului.

Strategia Agenda Digitala Romania 2020

e-Magazine - ediţii speciale

Infografic

Ce tip de aplicaţii vi se potriveşte?
Click pe poza pentru a vedea infograficul complet cu cele mai interesante aplicaţii pentru 2015