.

Dacă stai astăzi la colțul unei străzi din Tokyo și îndrepți un telefon mobil special către un hotel, un restaurant sau un monument istoric, prin simpla apăsare a unui buton vor fi afișate pe ecranul telefonului informații de pe Internet ce descriu obiectivul vizat.

Noul serviciu este posibil datorită eforturilor a 3 companii japoneze și ale unei mici companii americane, GeoVector, și reprezintă una dintre verigile lipsă ce fac legătura dintre spațiul virtual și lumea fizică.
Telefonul combină navigarea bazată pe satelit, cu o precizie de aproximativ 9 metri, cu un compas electronic pentru a furniza o nouă dimensiune a orientării. Conectarea dispozitivului respectiv la Internet face ca aflarea informațiilor despre locația respectivă să se facă prin apăsarea unui singur buton.
Tehnologia a fost implementată pentru prima oară în Japonia deoarece, prin noile reglementări de securitate ce vor intra în vigoare aici din ianuarie 2006, telefoanele mobile trebuie să fie dotate cu sisteme GPS pentru a li se putea stabili cu exactitate poziția curentă.
În SUA, operatorii dispun de o modalitate de localizare a telefoanelor mobile mai puțin precisă, care calculează poziția telefonului mobil în funcție de distanța față de stațiile de bază, o metodă cu o acuratețe de aproximativ 100 metri. Doar 2 operatori americani folosesc tehnologia GPS, niciunul dintre aceștia neanunțându-și până în prezent intenția de a adăuga un compas electronic. Ca rezultat, analiștii afirmă că Japonia va avea un avantaj de câțiva ani buni în ceea ce ei denumesc noua frontieră pentru terminale mobile.
'Oamenii subestimează puterea căutării geografice', afirmă Kanwar Chadha, CEO Sirf Technology, un producător de echipamente de navigație prin satelit din Sillicon Valley.
Ideea compasului electronic le-a venit fondatorilor companiei GeoVector, John Ellenby și fiul său, Thomas, într-o noapte din 1991, în timpul unei partide de pescuit desfășurată pe coasta Mexicului. Pentru a compensa slabul simț de orientare, cei doi s-au hotărât să încerce folosirea unui compas, a unui receptor GPS și a unui binoclu pentru a putea reuși să identifice un anumit obiect sau punct geografic. Acum acea viziune ia o formă comercială în telefoanele japoneze, ce folosesc software și tehnologie dezvoltată de familia Ellenby. Sistemul oferă deja informații descriptive detaliate sau reclame pentru peste 700.000 locații din Japonia, transmise pe telefonul mobil prin Internet.
Cum se desfășoară căutarea? Un utilizator al serviciului de localizare se plimbă printre străduțele aglomerate din Tokyo, uitându-se tot timpul pe ecranul telefonului mobil. O săgeată mică îi indica pe ecran calea către destinația sa, un hotel business. Odată ajuns în apropierea locației dorite, el dorește să facă o rezervație la acel hotel. Selectează opțiunea 'Hoteluri' pe ecran, apoi îndreaptă telefonul său către un mănunchi de clădiri înalte. O listă de hoteluri aflate în acea zonă apare pe ecran, cu distanțele ce trebuiesc parcurse până la acestea. El alege cel mai apropiat hotel, iar o săgeată apare din nou pe ecran, arătându-i calea către hotel. În colțul din stânga sus al ecranului e afișat numărul de metri ce mai rămân de parcurs până la destinație. Încă un click și pe ecran sunt disponibile atât locațiile hotelului, cât și a utilizatorului.

Cu GeoVector, utilizatorul are controlul
Ideea point-and-click ar putea rezolva unul dintre multiplele efecte potențial secundare ale reclamelor din cadrul rețelelor wireless locale. În filmul 'Raport minoritar', personajul interpretat de Tom Cruise se deplasa printr-un mic cartier și este identificat de un zid inteligent, care îi transmite un set vizual de publicitate personalizată. Directorii executivi din industrie se tem că un spam wireless similar ar putea fi transmis către telefoane celulare și alte dispozitive mobile în viitor. Însă cu ajutorul tehnologiei GeoVector, controlul e dat utilizatorului, care preia informația doar din direcția în care îndreaptă telefonul mobil. Prin intermediul software-ului creat de Geo Vector e posibilă acum adăugarea de informații turistice bazate pe locație, publicitate, Pagini Aurii mobile și divertisment, cât și funcții de localizare a prietenilor.
Modalitatea de abordare a GeoVector nu este singura prin care locația și informații de direcționare pot fi obținute. În prezent, sistemele bazate pe GPS folosesc comenzi vocale pentru a suplini hărțile de pe ecranele dispozitivelor folosite pentru orientare în mașini, de exemplu. În mod similar, multe sisteme de orientare destinate telefoanelor mobile oferă utilizatorilor direcționare audio sau scrisă. Însă susținătorii sistemului GeoVector afirmă că un compas inclus reprezintă un mod mai direct și mai puțin creator de confuzii în cazul navigării în mediile urbane.
Serviciul GeoVector a fost introdus comercial în Japonia anul acesta, de către operatorul mobil KDDI, în parteneriat cu NEC Magnuc Communications, o companie de rețelistică, și Mapion, o companie ce distribuie hărți prin intermediul Internetului. Serviciul este în prezent disponibil pe 3 terminale mobile, oferite de Sony Ericsson.
Patrick Bray, reprezentant GeoVector în Japonia, estimează că până în prezent au fost comercializate între 1,2 și 1,5 mil. terminale, compania neștiind cu exactitate numărul de utilizatori ce folosesc serviciul deoarece acesta este gratuit și disponibil prin intermediul unui site web public. Însă din septembrie se intenționează introducerea unui serviciu premium, cu taxă, ce dispune de o bază de date mai mare și hărți mai detaliate. Juichi Yamazaki, asistent manager la NEC Magnus, afirmă că firma se așteaptă la atragerea a 200.000 de utilizatori ai serviciului cu plată în primele 12 luni. În plus, numărul utilizatorilor ar putea crește odată cu apariția altor aplicații care folosesc această tehnologie. NEC testează un joc ce transformă telefoanele mobile în nuiele zburătoare imaginare, utilizatorii indicând unde și cât de departe aruncă, cei mai buni dintre ei fiind afișați într-un top pe un site web. O altă idee este de a ajuta utilizatorii să rearanjeze mobila proprie în conformitate cu stilul feng shui.
Piața americană mai are încă nevoie de dezvoltare. Verizon și Sprint Nextel sunt singurii mari operatori americani ce dispun de receptoare GPS în terminalele din oferta lor. 'Principala problemă este operatorul', afirmă Kenneth L. Dulaney, analist Gartner. Deși unii operatori oferă acum aplicații software destinate serviciilor de localizare, nici una dintre acestea nu au profitat cu adevărat de pe urma avantajelor oferite de această tehnologie. 'Se pare că nu înțeleg ce profituri pot avea  de pe urma acestor aplicații'.
Sirf Technology, compania ce produce chip-urile ce încorporează receptorul GPS și compasul electronic, arată că prețul acestora crește prețul final al telefonului mobil cu doar 10 USD.
Analiștii afirmă că adăugarea informațiilor bazate pe locație pe telefoanele mobile ar fi următorul pas logic pentru companiile ce dețin motoare de căutare și care doresc noi modalități de creștere a veniturilor provenite din publicitate. Microsoft a intrat deja pe tărâmul terminalelor mobile prin intermediul software-ului său, Windows Mobile, iar despre Google se zvonește că lucrează la un telefon Google.
Conform companiei de cercetare a pieței Frost & Sullivan, piața americană de aplicații bazate pe localizare va crește de la 90 mil. USD, în 2005, la aproximativ 600 mil. USD în 2008.