Page 59 - Revista 111
P. 59
mobile commerce
Comerţul online Ce telefoane cumpără românii online?
s-a apropiat Pe baza tranzacțiilor făcute de magazinul online
KOYOS.ro în ultimele trei luni, telefonul mobil este
de 160 milioane euro unul dintre gadgeturile preferate ale românilor, care
schimbă telefonul mobil mai frecvent decât în anii
în România lui 2011 trecuți, adoptând versiuni mai noi și mai puternice.
Prin analiza preferințelor de cumpărare, amatorii de
Volumul comerțului electronic cu plata online a înregistrat, în 2011, o smartphone-uri sunt atraşi de modelele care rulează
sistemul de operare Android. Un criteriu tot mai
creștere de 24% față de anul anterior, ajungând la valoarea de 158,9 popular în stabilirea telefonului preferat este proce-
sorul dual-core, iar memoria internă și suportul
milioane euro, conform datelor furnizate de Romcard. Prin platforma pentru cardurile de memorie microSD urmează în
preferințele cumpărătorilor. Suportul pentru rețelele
ePayment a fost procesat un volum de 138,8 milioane de euro, lunile cu 3G HSDPA, sau WiFi este o necesitate pentru utili-
zatorul de smartphone. Conform rapoartelor de
cele mai mari vânzări fiind mai, iunie și iulie când volumul tranzacții- vânzări ale KOYOS.ro, utilizatorii pun accent tot
mai mult pe telefoanele mai subțiri și ușoare.
lor s-a ridicat la aproape 14 milioane de euro lunar. Tastatura fizică dispare încet, dar sigur din prefe-
rințe, iar dintre ecranele LCD și AMOLED, utiliza-
“Dacă până de curând asistam la creșteri de 20-30-50% sau chiar mai mari în industrii torii le preferă pe cele din urmă. Cele mai solicitate
consacrate, precum turism sau telecomunicații, în 2011 s-au înregistrat evoluții și pe alte funcțiile conexe pentru smartphone-uri sunt naviga-
tipuri de produse”, arată Marin Mitroi, Director General Romcard. ția GPS și suportul pentru push Email, opțiunea de
Astfel, în 2011, s-au înregistrat creșteri mari la vânzările online de flori (29,62%), jucării filmare Full HD devenind un criteriu tot mai im-
(23,38%), cadouri (21,26%), produse IT (32%). Totodată, donațiile online pentru organi- portant pentru cei care caută un telefon „complet”.
zațiile non-profit au crescut cu aproape 26% în 2011, față de 2010. Pentru mobilele standard, utilizatorii KOYOS.ro
Potrivit datelor ePayment, valoarea medie a coșului de cumpărături online a înregistrat, de preferă modelele cu suport dual-sim care asigură o
asemenea, o evoluție pozitivă, de la 58 euro în 2010, la 64 euro în 2011. Cele mai mari autonomie mare, suport pentru card de memorie
valori medii / tranzacție au fost înregistrate în turism, software, segmentul IT&C și cel al microSD și ecran cât mai mare. Pentru ambele cate-
jucăriilor, cu 163, 126, 114 și respectiv 81 de euro. La polul opus se situează tranzacțiile gorii de telefoane, utilizatorii sunt interesați și de
pentru produse sau servicii în general mai ieftine cum ar fi cărți, bilete la spectacole, serviciile post-vânzare, mai precis de o garanție pe
cupoane de reduceri sau plata de utilități al căror cost mediu se situează în jurul valorii de perioadă cât mai mare şi de suportul acordat prin
30 euro. service la nivel național.
În 2011, cele mai scumpe tranzacții au fost realizate pentru achiziția de bilete de avion –
9700 euro, pachete turistice – 8800 euro și produse software – 6000 euro. În 2011, românii au efectuat
Pentru anul 2012, reprezentanții companiei preconizează atât o creștere a numărului de 3,8 milioane de plăţi online cu cardul
companii cu activități în comerț electronic, cât și a volumelor tranzacționate online până
la o valoare de peste 200 milioane de euro. Piaţa de plăţi online cu cardul a cunoscut, anul
trecut, o creştere cu 60% a numărului de tranzacţii
faţă de 2010, volumul total al cumpărăturilor pe
Internet depăşind 200 de milioane de euro, potrivit
Netopia mobilPay, pe baza estimărilor mai multor
procesatori. Anul trecut, românii au realizat cu 1,4
milioane mai multe plăţi online decât în 2010, creş-
terea fiind mai mare faţă de perioada 2009-2010
când progresul a fost de 1,1 milioane de tranzacţii.
De asemenea, s-au înregistrat în medie 4,5 tranzacţii
pe fiecare card folosit la cumpărături online. Astfel,
luând ca referinţă 1 card pentru fiecare cumpărător
de pe Internet, Netopia mobilPay apreciază că nu-
mărul celor care cumpără online din România este
de circa 850.000. “Creşterea de anul trecut s-a bazat
foarte mult pe apariţia site-urilor de reduceri. Nu-
mai pe aceste site-uri s-au efectuat circa 800.000 de
tranzacţii, iar în total vorbim de aproape 15 milioa-
ne de euro cheltuiţi de români pe cupoane online de
reduceri”, a declarat Antonio Eram, CEO-ul compa-
niei. Acesta mai apreciază că în turism, la plata uti-
lităţilor şi la serviciile IT creşterile au fost de peste
15%. Serviciul Netopia mobilPay a înregistrat circa
1,4 milioane tranzacţii cu o valoare medie de 29 de
euro. “Anul trecut a însemnat pentru noi o creştere de
circa 30% a cotei de piaţă. Procesăm în prezent
circa 40% din tranzacţiile online din România, iar
în acest an ţintim poziţia de lider”, a adăugat
Antonio Eram.
ianuarie 2012, ComuniC@Ții mobile Pagina 57