Page 12 - Revista 114
P. 12

strategii&politici | raport ANCOM

A NCOM a anunțat, pe baza datelor               de telefonie mobilă (5,5 miliarde minute),
         raportate de cei şase operatori de     3,8% fiind trafic către reţele de telefonie
         telefonie mobilă care activează pe     fixă (în creştere cu +29% faţă de cel efectuat
                                                                                      emobilîn 2011?
piaţa din România, că în anul 2011 numă- în anul 2010) şi 1% trafic către reţele

rul utilizatorilor activi a scăzut, crescând în internaţionale (creştere anuală cu +16%).

schimb traficul, atât cel de voce, cât şi cel de În semestrul II 2011, utilizatorii de cartele

mesaje SMS. În medie, în fiecare lună din preplătite au efectuat 55% din traficul

perioada iulie-decembrie a anului trecut, de total, restul de 45% din traficul total

pe o cartelă SIM activă s-au efectuat apeluri fiind realizat de utilizatorii pe bază de

care au însumat 3 ore şi 26 minute şi s-au abonament (31% de către persoane                                                                  in-

trimis 43 mesaje SMS.                           fizice şi 14% de către persoane                            tensificându-se

Numărul total de utilizatori activi de tele- juridice).                                                    utilizarea serviciilor

fonie mobilă era de 23,4 milioane la sfâr- Durata medie a unui apel ori-                                   de telefonie mobilă.

şitul anului 2011, în scădere cu 1% com- ginat în reţelele publice mobi-                                   În anul 2011 au fost

parativ cu cel înregistrat la jumătatea anului le a fost de 2 minute şi 17                                 trimise peste 11 miliarde de

şi cu 4% faţă de cel înregistrat la finele lui secunde în a doua jumă-                                                  mesaje SMS – în creştere cu
it pmilioane, în timp ce numărul abonamen- secunde) faţă                                                             41% faţă de anul 2010.
2010. Numărul cartelelor preplătite active a tate a anului 2011, în                                               Din totalul de mesaje scrise, 78% au
                                                                                                              fost transmise de către utilizatorii de car-
scăzut în 2011 cu 6%, ajungând la 14,05 scădere uşoară (-6                                                 tele preplătite şi numai 22% de către utili-
                                                                                                           zatorii pe bază de abonamente, majoritatea
rb(până la 6,42 milioane), iar numărul abona-                                                              acestora fiind transmise în propria reţea
telor persoanelor fizice a scăzut cu 3%         de cea                                                     mobilă (93%). După creşterea semnificativă
vomentelor încheiate de persoane juridice a                                                                înregistrată în prima jumătate a anului
Cât s-a10                                                                                                  2011 (+81%), traficul de apeluri video a
crescut cu 5% (ajungând la 2,94 milioane),                                                   înregistrată
față de valorile din 2010. Rata de penetrare                                          în perioada ianua-

a serviciilor de telefonie mobilă la sfârşitul           rie-iunie a aceluiaşi an.

anului 2011 era de 123 cartele SIM active               Durata medie a unui apel efectuat scăzut cu 10% în cea de-a doua parte a

la 100 locuitori.                               de către utilizatorii de cartele preplătite                anului. În ceea ce priveşte utilizarea servi-

Deşi numărul total de utilizatori a scăzut, (02:32) a fost mai mare decât durata medie ciilor de roaming, în timp ce volumul ape-

traficul de voce a continuat să crească,        a unui apel iniţiat de utilizatorii pe bază de lurilor efectuate a rămas constant în anul

ajungând la aproape 58 miliarde minute abonament (02:02).                                                  2011 faţă de anul precedent, cel al apelu-

efectuate, cu 11% mai mult faţă de anul În medie, în fiecare lună din semestrul II rilor primite a înregistrat o creştere impor-

2010. Din traficul total de voce realizat la 2011, de pe o cartelă SIM activă au fost e- tantă, de la 184 milioane minute în anul

nivelul anului 2011, 85,6% (peste 49            fectuate apeluri care au totalizat 3 ore şi 26 2010, la 227 milioane minute în 2011

miliarde minute) a fost reprezentat de          de minute şi s-au transmis 43 de mesaje                    (+23%), iar numărul de mesaje SMS tri-

traficul în reţelele proprii ale operatorilor, SMS, în creştere cu 7 minute, respectiv 7 mise în roaming a crescut cu 10%, ajun-

9,6% de traficul realizat către celelalte reţele mesaje SMS faţă de semestrul anterior,                    gând la 103 de milioane în 2011.

Romtelecom – amendat cu 200.000 de lei                                                Total Post recidivează, dar se alege cu a
                                                                                      3-a amendă și cu suspendarea activității
La începutul lunii iulie, operatorul Romtelecom a fost amendat, de către
ANCOM, cu suma de 200.000 lei întrucât nu a respectat în totalitate obliga-           ANCOM a amendat în iulie, pentru a 3-a oară, compania S.C. Total Post Ser-
ţiile prevăzute în licenţa de comunicaţii mobile pentru benzile de frecvenţe 410-     vices srl., acum cu 100.000 de lei, pentru încălcarea aceloraşi prevederi legale pen-
415/420-425 MHz. Conform obligaţiilor asumate de operator, până la înche-             tru care a mai fost sancţionată cu amendă de 10.000 de lei în octombrie 2011 şi,
ierea primei faze acesta ar fi trebuit să instaleze şi să opereze 1.242 de staţii de  respectiv, 50.000 de lei în mai 2012. Obiectul amenzilor ține de furnizarea servi-
bază, însă în urma controalelor ANCOM s-a constatat că doar 788 dintre aces-          ciilor poştale pentru trimiteri de corespondenţă în greutate de până la 50 g. la un
tea sunt instalate. Romtelecom a obţinut această licenţă în anul 2008, pentru o       tarif mai mic de 2 lei/trimitere, Total Post încălcând astfel dreptul rezervat exclusiv
perioadă de 10 ani, în urma unei licitaţii publice deschise de tip comparativ -       furnizorului de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale, CN Poșta Ro-
procedură în care ofertanţii sunt evaluaţi în funcţie de dosar şi oferta tehnică.     mână (CNPR). Mai mult, ANCOM a dispus, pe o perioadă de 3 luni, suspenda-
Romtelecom a câştigat această licenţă ca urmare a obţinerii celui mai bun punc-       rea activității Total Post de furnizare a tuturor categoriilor de servicii poştale pen-
taj, în urma evaluării unor criterii precum capacitatea financiară, fezabilitatea     tru care firma e autorizată. CNPR beneficiază de drepturi rezervate pentru că, în
comercială, specializarea, experienţa şi, nu în ultimul rând, fezabilitatea tehnică   calitate de furnizor de serviciu universal, are obligaţia de a asigura acoperirea cu
şi acoperirea asumată. Taxa de licenţă achitată de Romtelecom către bugetul de        servicii poştale a întreg teritoriului naţional, astfel încât fiecare locuitor al ţării să
stat a fost de 1 milion de euro, licenţa fiind valabilă până la data de 23 septem-    aibă acces la servicii poştale, indiferent de localitate. Astfel, CNPR are obligaţia de
brie 2018. Conform licenţei, până la data de 31 decembrie 2013, reţeaua de            a furniza servicii pe întreg teritoriul ţării, la aceleaşi tarife, inclusiv în zonele geo-
comunicaţii mobile în bandă largă dezvoltată de Romtelecom în benzile de frec-        grafice greu accesibile sau cu densitate scăzută a populaţiei, acolo unde cantitatea
venţe de 410-415/420-425 MHz trebuie să fie compusă din 1.292 de staţii de            de corespondenţă este mică şi din acest motiv activitatea nu este profitabilă. De
bază, aşa cum sunt acestea definite de „Radio Regulations”, documentul oficial        asemenea, CNPR are obligaţia de a pune la dispoziţia utilizatorilor cel puţin o cu-
al Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor.                                       tie poştală şi cel puţin un punct de contact propriu în fiecare localitate a României.

iunie-iulie 2012, COMuNiC@Ții Mobile
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17