Page 28 - Revista 130
P. 28

dosarMVNO

    Marius FECIORU - MCSI                                                                  colateral, de wholesale, între furnizorul de
                                                                                           platforme şi marele operator.
                                                                                           În România, business-ul de wholesale a-

                                                                                           duce circa 10% din veniturile companii-

                                                                                           lor de comunicaţii, fiind destul de con-

                                                                                           fortabil, și putând genera cumpărarea de

                                                                                           clienţi. Astfel, dacă o companie creează

                                                                                           un MVNO specific, care în scurt timp

                                                                                           aduce 40 - 50 000 de clienţi, eforturile

                                                                                           sunt mult mai reduse față de cele ale

                                                                                           unui operator de telefonie mobilă care ar

                                                                                           trebui să investească mult în publicitate

                                                                                           şi în canalele specifice de retail pentru a

                                                                                           atrage aceşti clienţi. Astfel, dacă există o

                                                                                           disponibilitate şi o înţelegere de preţ

    Î n problematica MVNO, MCSI se               Marii operatori globali, nu doar cei din  asupra achiziţiei, MVNO se poate do-
        poate implica legislativ, conform a-     România, au doar câteva segmente de       vedi un business profitabil pentru ambele
        tribuţiilor pe care le are, dar şi eco-  oferte, iar cele mai granulare sunt cele  părţi, atât pentru cel care deţine platfor-

    nomic, şi mă refer aici cel puţin la doi adresate studenţilor sau unei anumite ma şi doreşte să vândă clienţii, cât şi

    agenţi economici la care ministerul de- categorii sociale sau cele oferite într-un pentru operatorii de telefonie mobilă

    ţine acţiuni majoritare – SN Radioco- anumit moment al anului. Însă, marile care mută veniturile din zona de whole-

    municaţii SA şi Poşta Română.                companii nu au dorinţa, capacitatea şi sale în zona de retail, reducând masiv

26  Poşta Română are o prezenţă teritorală       nici business-ul care să susţină oferte   costurile de publicitate şi pe segmentul
    extrem de masivă, chiar şi după redu-
                                                 granulare pe teritoriul respectiv, pe zone de retail.

    cerile care au fost făcute de comun acord etnice sau pe alte aspecte.                  Ținând cont de reglementările ANCOM,

    cu Fondul Monetar, având un număr de După cum s-a văzut şi la dezbaterile              operatorii de telefonie mobilă care vor dori

    angajaţi semnificativ care, la rândul lor ANCOM, marii operatori au o oarecare să funcţioneze în următorii ani pe licenţe

    au familii, şi astfel putem vorbi de o pia- temere pe de-o parte, legată de apariția   de telefonie vor avea, pentru prima dată, şi

    ţă internă a companiei. Putem vorbi, în- MVNO-urilor, dar găsesc şi un potenţial obligaţia de a accepta platforme MVNO

    să, şi de clienţi care doresc să primească de business din contractele pe care le pot în reţelele lor și cred că acesta este un pas

    servicii mult mai specifice sau să aibă      face cu furnizorii de servicii MVNO,      important şi sperăm că toată lumea va avea

    oferte granularizate după propriile nevoi. pentru că aici intervine un business        de câştigat în urma acestor iniţiative.”

    Piaţa telecom din România s-a                Cătălin MARINESCU – Președinte ANCOM
    maturizat şi este posibilă apariţia

    MVNO şi la noi

    “În România, cadrul legal permite lansarea MVNO-urilor, deci nu             maturizat şi, cu siguranţă, apariţia unor operatori virtuali este
    trebuie schimbat nimic în acest sens, iar din notificările pe care le-      posibilă, iar operatorii de reţele vor avea stimulente în a dezvolta
    am primit pentru autorizare generală, reiese un număr de 13                 relaţii cu operatorii virtuali tocmai pentru a reuşi să extragă cât
    furnizori de servicii de comunicaţii electronice care şi-au exprimat        mai mult din piaţă, ceea ce este şi spre beneficiul lor.”
    dorinţa de a putea lansa, la un moment dat, şi operatori virtuali.
    Pe de altă parte trebuie să ținem cont că piaţa românească este
    competitivă, iar Autoritatea trebuie să aibă o poziţie echilibrată, așa
    cum a avut de-a lungul timpului, chiar şi în 2007-2008, nu doar
    în 2011-2012, când am consultat piaţa cu privire la oportunitatea
    sau barierele în calea apariţiei unor opertori virtuali.
    ANCOM nu a intervenit în piaţă abuziv, nu a încercat să forţeze
    piața atunci când nu era cazul, în schimb a sprijinit noile iniţiative
    şi sprijină în continuare inovaţia. Ghidul ANCOM privind
    operatorii virtuali este o reglementare care creează un cadru pentru
    o anumită conduită, pentru anumite standarde, dar pe care nu le
    impune.
    Suntem preocupaţi de subiectul MVNO, iar prin consultarea
    publică și prin acest ghid vrem să facem un prim pas în clarificarea
    relaţiilor dintre operatorii de reţele şi operatorii virtuali de reţele şi
    a condiţiilor de acces la reţele. Cred că piaţa din România s-a

    aprilie-mai 2012, COMUNIC@ȚII Mobile
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33