Page 28 - Revista 130
P. 28
dosarMVNO
Marius FECIORU - MCSI colateral, de wholesale, între furnizorul de
platforme şi marele operator.
În România, business-ul de wholesale a-
duce circa 10% din veniturile companii-
lor de comunicaţii, fiind destul de con-
fortabil, și putând genera cumpărarea de
clienţi. Astfel, dacă o companie creează
un MVNO specific, care în scurt timp
aduce 40 - 50 000 de clienţi, eforturile
sunt mult mai reduse față de cele ale
unui operator de telefonie mobilă care ar
trebui să investească mult în publicitate
şi în canalele specifice de retail pentru a
atrage aceşti clienţi. Astfel, dacă există o
disponibilitate şi o înţelegere de preţ
Î n problematica MVNO, MCSI se Marii operatori globali, nu doar cei din asupra achiziţiei, MVNO se poate do-
poate implica legislativ, conform a- România, au doar câteva segmente de vedi un business profitabil pentru ambele
tribuţiilor pe care le are, dar şi eco- oferte, iar cele mai granulare sunt cele părţi, atât pentru cel care deţine platfor-
nomic, şi mă refer aici cel puţin la doi adresate studenţilor sau unei anumite ma şi doreşte să vândă clienţii, cât şi
agenţi economici la care ministerul de- categorii sociale sau cele oferite într-un pentru operatorii de telefonie mobilă
ţine acţiuni majoritare – SN Radioco- anumit moment al anului. Însă, marile care mută veniturile din zona de whole-
municaţii SA şi Poşta Română. companii nu au dorinţa, capacitatea şi sale în zona de retail, reducând masiv
26 Poşta Română are o prezenţă teritorală nici business-ul care să susţină oferte costurile de publicitate şi pe segmentul
extrem de masivă, chiar şi după redu-
granulare pe teritoriul respectiv, pe zone de retail.
cerile care au fost făcute de comun acord etnice sau pe alte aspecte. Ținând cont de reglementările ANCOM,
cu Fondul Monetar, având un număr de După cum s-a văzut şi la dezbaterile operatorii de telefonie mobilă care vor dori
angajaţi semnificativ care, la rândul lor ANCOM, marii operatori au o oarecare să funcţioneze în următorii ani pe licenţe
au familii, şi astfel putem vorbi de o pia- temere pe de-o parte, legată de apariția de telefonie vor avea, pentru prima dată, şi
ţă internă a companiei. Putem vorbi, în- MVNO-urilor, dar găsesc şi un potenţial obligaţia de a accepta platforme MVNO
să, şi de clienţi care doresc să primească de business din contractele pe care le pot în reţelele lor și cred că acesta este un pas
servicii mult mai specifice sau să aibă face cu furnizorii de servicii MVNO, important şi sperăm că toată lumea va avea
oferte granularizate după propriile nevoi. pentru că aici intervine un business de câştigat în urma acestor iniţiative.”
Piaţa telecom din România s-a Cătălin MARINESCU – Președinte ANCOM
maturizat şi este posibilă apariţia
MVNO şi la noi
“În România, cadrul legal permite lansarea MVNO-urilor, deci nu maturizat şi, cu siguranţă, apariţia unor operatori virtuali este
trebuie schimbat nimic în acest sens, iar din notificările pe care le- posibilă, iar operatorii de reţele vor avea stimulente în a dezvolta
am primit pentru autorizare generală, reiese un număr de 13 relaţii cu operatorii virtuali tocmai pentru a reuşi să extragă cât
furnizori de servicii de comunicaţii electronice care şi-au exprimat mai mult din piaţă, ceea ce este şi spre beneficiul lor.”
dorinţa de a putea lansa, la un moment dat, şi operatori virtuali.
Pe de altă parte trebuie să ținem cont că piaţa românească este
competitivă, iar Autoritatea trebuie să aibă o poziţie echilibrată, așa
cum a avut de-a lungul timpului, chiar şi în 2007-2008, nu doar
în 2011-2012, când am consultat piaţa cu privire la oportunitatea
sau barierele în calea apariţiei unor opertori virtuali.
ANCOM nu a intervenit în piaţă abuziv, nu a încercat să forţeze
piața atunci când nu era cazul, în schimb a sprijinit noile iniţiative
şi sprijină în continuare inovaţia. Ghidul ANCOM privind
operatorii virtuali este o reglementare care creează un cadru pentru
o anumită conduită, pentru anumite standarde, dar pe care nu le
impune.
Suntem preocupaţi de subiectul MVNO, iar prin consultarea
publică și prin acest ghid vrem să facem un prim pas în clarificarea
relaţiilor dintre operatorii de reţele şi operatorii virtuali de reţele şi
a condiţiilor de acces la reţele. Cred că piaţa din România s-a
aprilie-mai 2012, COMUNIC@ȚII Mobile