Page 29 - Revista 130
P. 29

dosarMVNO

   Valerian VREME - Deputat,                                               Cristian NIȚU – Director General
Comisia ITC, Camera Deputaților                                                SN Radiocomunicații SA

MVNO-uri pot crește piața de comunicații,                                  RADIOCOM vrea să devină MVNO
deschizând noi afaceri în România
                                                                           “Radiocom consideră că modelul MVNO este viabil pe piaţa din               27
“În România erau peste 23,6 milioane de utilizatori activi ai tele-        România şi își propune să devină un model de succes al introduce-
foniei mobile care au consumat 28,6 miliarde de minute în pri-             rii primului MVNO în România. În acest sens ne manifestăm des-
mul semestrul din 2011. Dacă numărul utilizatorilor de date                chiderea către parteneriat cu operatorii mobili existenţi pe piaţa din
mobile este în continuă creştere, 6 milioane, în momentul de faţă          România. În prezent, construim business case-ul, iar studiul de fe-
şi aşteptările sunt ca anul acesta să se vândă 1 milion de smart-          zabilitate pe care l-am făcut ne dă încredere într-un MVNO care
phone-uri, rezultatul este în ascensiune cu un potenţial imens în          poate oferi servicii cu valoare adăugată pe nişe de clienţi neatinse de
rândul noilor tehnologii. Unii ar zice că este suficient pentru o          ofertele operatorilor clasici. Un MVNO poate fi privit şi ca un fac-
piaţă de comunicaţii ca a noastră, cu cele mai mici tarife la servi-       tor de dinamism şi de complementaritate, din punct de vedere al
ciile de voce din Europa şi cu o cifră de afaceri de peste 8 miliarde      încărcării reţelelor operatorilor mobili existenţi. Segmentele ţintă ale
de lei şi o contribuţie la PIB-ul României de 3%. Eu cred că este          Radiocom sunt agenţii economici, instituţiile publice, dar și seg-
loc de mai bine. Noua modă în comunicaţii este smartphone-ul şi            mentul de clienţi rezidenţiali. Modelul de afacere trebuie să țină
tableta, a cărei evoluție depinde mult de spectrul de frecvenţă, iar       cont de factori precum atragerea de noi clienţi; administrarea com-
utilizarea inteligentă a acestei resurse este o adevărată provocare.       pletă a clienţilor (facturare, tarifare, relaţii clienţi, Marcom); furni-
Cred că operatorii mobili virtuali sunt soluţia pentru stăvilirea          zarea serviciilor şi tratarea deranjamentelor; SLA pentru serviciul
goanei după spectru, pentru că închiriază reţeaua de la operatorii         mobil; poziţionarea faţă de serviciile existente prepaid şi postpaid;
clasici şi revând servicii de comunicaţii sub brand propriu. Inves-        poziţionarea MVNO în piaţă (ex: etnic, low-cost, întreprindere).
tiţiile majore vor merge spre crearea de noi servicii şi mai puţin         RADIOCOM şi-a definit propria strategie privind implementarea
spre infrastructură. Se va face astfel trecerea de la serviciile de voce,  MVNO și, ca operator MVNO, va crea oportunităţi de creştere a
la noile cerințe care apar pe plan local, respectiv creșterea servicii-    traficului în reţelele mobile actuale, prin utilizarea mai eficientă a
lor de date. Aici este loc pe piaţă pentru apariţia operatorilor mo-       resurselor de spectru radio. Compania va accesa segmente de piaţă
bili virtuali, prin capacita-
tea lor de a crea servicii                                                                                           fără a pune în pericol vânză-
inovatoare, de a genera co-                                                                                          rile de retail ale operatorilor
nectivitate şi interconecti-                                                                                         mobili. Vom furniza pache-
vitate. Plus valoarea nu va                                                                                          te de servicii adaptate (bun-
fi dată neapărat de scăderea                                                                                         dle cu servicii de voce fixă,
tarifelor, ci de jocul de                                                                                            Internet şi VPN) unor co-
oferte pe care îl poate inte-                                                                                        munităţi profesionale insu-
gra un operator virtual, res-                                                                                        ficient deservite în prezent.
pectiv video, date, rețele                                                                                           Preţurile vor fi competitive,
sociale.”                                                                                                            iar diferenţierea se va face
                                                                                                                     prin conţinut şi calitate.”

Dorin ODIAȚIU – Orange România

Suntem deschiși colaborării cu                   MVNO, prin parteneriatul cu                       mobili. Partea de reglementare este un
MVNO-urile şi cred că nu se                      Avon. Am fost primii în acest                     pas următor care trebuie făcut în condi-
impun reglementări                               domeniu şi rămânem deschişi                       ţiile în care este absolut necesar.
                                                 oricăror discuţii cu operatorii ca-               În acest sens au fost făcute observaţiile
A tunci când vorbim despre MVNO-                 re doresc să intre pe piaţă într-                 Orange referitoare la caietul de sarcini
         uri trebuie să delimităm subiectul      un mod inovativ. Cel de al doi-                   pentru licitaţia de spectru, care prevede o-
         în două mari elemente: în primul        lea element ține de reglementarea pieţei.         bligaţii de găzduire a MVNO-urilor ce
rând este partea comercială, respectiv intra-    Modul în care operatorii mobili sunt sau nu       duc către reglementarea pieţei, iar această
rea pe piaţă a unei entități cu idei noi, ino-   obligaţi să ofere anumite condiţii reprezintă     reglementare trebuie făcută după o
vative, care abordează o anumită nişă de cli-    deja o intervenţie pe piaţa de retail, care tre-  analiză serioasă de piaţă.”
enţi, care este eficientă şi poate aduce valoa-  buie făcută cu grijă. Noi credem că în pre-
re întregii pieţe. În legătură cu tipul acesta   zent piaţa de retail este competitivă şi nu se                aprilie-mai 2012, COMUNIC@ȚII Mobile
de abordare, Orange România a fost și ră-        impun astfel de reglementări a MVNO-
mâne deschis, fiind primul operator care a       urilor. MVNO-urile trebuie să intre pe
mers în direcţia unor oferte făcute în cola-     piaţă în urma unor decizii comerciale și a
borare cu anumite entităţi de tipul              colaborărilor comerciale cu operatorii
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34